تبلیغات
آشنایی با موتورسیکلت های رایج وموجود در ایران - ایمنی در موتورسواری
چهارشنبه 6 خرداد 1388  05:50 ب.ظ

 

کلاه کاسکت

 

• چرا من از کلاه ایمنی استفاده نمی کنم؟
• چرا من به خطر عدم استفاده از کلاه ایمنی نمی اندیشم؟
• چرا هنگامی که دوستم با موتور سیکلت تصادف می کند و برای عکسبرداری از صدمات استخوان جمجمه اش هزینه سنگینی باید خانواده و جامعه بپردازد من اندیشه نمی کنم؟
•چرا من که پدر هستم ازموتورسیکلت بدون کلاه ایمنی استفاده می کنم و به فرزندانم آموزش بد آموزی می نمایم؟(زیرا آموزش عین زندگی است.)
• چرا فرزندان انسانی مثل من در آینده از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند؟
• چرا من بدون کلاه ایمنی وارد مدرسه می شوم و سپس در کلاس درس مقررات راهنمایی و رانندگی را بدون توجه به رفتار خودم تدریس می کنم؟
• چرا من به نتیجه ی چنین درسی که بچه ها فقط می شنوند و فراموش می کنند اندیشه نکرده ام؟
• چرا من هزینه درمان فرزندم را که با موتور سیکلت بدون کلاه ایمنی رخ داده بود محاسبه نمی کنم و در رقمی خیلی کوچک این هزینه معادل خرید 20 کلاه ایمنی می باشد؟
• چرا فرزند موتورسوار من 20 روز باید در رختخواب دچار سردرد گردد و از کلاه ایمنی استفاده نکند؟
• چرا من به رسالت و خدمت کلاه ایمنی که می گوید: من جان شیرین موتورسواران را دوست دارم؛ تأمل نمی کنم؟
• چرا من از رهبر بدنم، مدیر بدنم، فرمانده بدنم، دبیر کل وجودم، سرور جسمم، cpu اندامم، مدیریت هیکلم؛ مغزم، مُخم و غده هیپوفیزم هنگام موتورسواری با یک کلاه ایمنی مراقبت، محافظت نمی کنم؟
• چرا من متوجه نیستم 5 دقیقه سوار بر موتور بدون کلاه یعنی احتمال از دست دادن 50 سال عمر باقیمانده من؟ (اگر من 40 ساله باشم.)
• چرا من هنگام سوار بر موتورسیکلت، کلاه ایمنی شیرین تر از سیب شیرین برایم نباشد؟ (که جان دارم و جان شیرین خوش است.)
• چرا من سوار بر موتورسیکلت می شوم و از کوچکترین خطری که منجر به مرگم می شود نمی ترسم؟
• چرا من به بعد از مرگ خود که با موتورسیکلت ضربه مغزی می شوم و به هزینه های سنگین آن فکر نکرده ام؟
• چرا من کارمند نمی دانم که مرگ من با موتور سیکلت بدون کلاه معادل 300 میلیون تومان بر خانواده و جامعه هزینه وارد می کند؟ (این نظریه را کارشناسان آسیب شناسی اجتماعی اعلام کرده اند)• چرا هزینه تلفات رانندگی حدود هشت برابر هزینه های راهسازی در کشورم است؟ (به نقل از
مدیر کل دفتر فناوری وزارت راه)
• چرا فرزند کوچولوی منِ موتورسوار بدون کلاه که با تصادف مرگ مغزی شده ام باید تا همیشه بی پدر به مدرسه برود و درس بابا بابا را بدون بابا بخواند در حالی که من می توانستم با کلاه ایمنی درس بابا را با، بابا، با بچه ام بخوانیم؟
• چرا من که با موتورسیکلت احتمال تصادف در پیش دارم و ممکن است جناب مرگ مرا در آغوش بگیرد با یک کلاه ایمنی از گریه های شبانه مادرم و افسوس حزن انگیز دل شکسته پدرم جلوگیری نکنم؟
• چرا من بدون کلاه ایمنی با موتورسیکلت به مسجد برای نماز بروم و ممکن است برای برگشتن طی یک تصادف سر نازنینم با شدت زیاد به سنگ های بلوار کنار خیابان بوسه زند و آسفالت سیاه رنگ را سرخ نماید و با پارچه سفید به صبحگاه ابدیت بروم و فرزند کوچولوی من همیشه صحنه مرگ را به خاطر نماز تصور کند و خیالی ناپسند از نماز من در ذهن او خطور نماید. پس چرا من بدون کلاه ایمنی سوار بشوم؟
• چرا من تا کنون برای در آمد دروغین کار و کاسبی ام کلاه بر سر مردم می گذارم ولی با موتورسیکلت که به خانه بر می گردم کلاه بر سر خود نمی گذارم؟
• چرا من هنگام فروش موتور سیکلت (نمایندگی فروش موتورسیکلت)، اینجا که باید بر سر مشتری کلاه بگذارم، کلاه نمی گذارم؟
• چرا من تا کنون تندیسی از یک کلاه ایمنی که رنگین و جذاب باشد در ساختمان معاونت راهنمایی و رانندگی محل کارم نصب نکرده ام؟
• چرا 50% از کشتگان جاده ای روستای قباکلکی تنگستان باید از افرادی باشند که از کلاه ایمنی استفاده نکرده اند؟ (تحقیق و بررسی تیر 86 که توسط نگارنده در آرامگاه روستا انجام گرفت و در صفحه ی اجتماعی بیرمی که با تحلیل آماری انجام گرفته بود، چاپ شد.)
• چرا من هنگام سوار شدن بر موتور سیکلت «نام خداوند» که تفکر و تدبیر به انسانش ارزانی داده است فقط بر زبان جاری می کنم و عمل متفکرانه و مدبرانه استفاده از کلاه ایمنی انجام نمی دهم؟
• چرا من نمازگزار روزانه ده باری «اهدنا الصراط المستقیم» می گویم ولی تفکر و تدبر نمی نمایم که هنگام سوار شدن بر موتورسیکلت «کلاه ایمنی پوشیدن» همان راه و روش مستقیمی می باشد که شبانه روز ده بار با خدایم گفتگو می کنم؟ (صراط المستقیم زندگی، یکی از جلوه های آن همین است.)
• چرا من هنگام استفاده از کلاه ایمنی، در بلوار خیابان برای دور زدن دچار مشکل می شوم؟
• چرا تا کنون به اندیشه ی طراح صنعتی موتورسیکلت فکر نکرده ام که چرا دو آیینه بالای فرمان موتور نصب کرده اند؟
• چرا دو آیینه بالای فرمان موتور را کنده ام؟
• چرا من هنگام استفاده از کلاه ایمنی برای دور زدن در بلوار خیابان با موتورسیکلت اضطراب و استرس دارم؟
• چرا او با کلاه ایمنی و دارا بودن دو آیینه روی فرمان با آرامش و بدون اضطراب موتورسواری می کند؟
• چرا ما موتور سواران این شعار شعوری به استخوان جمجمه فرو نبرده ایم که: «سر اندر کلاه ایمنی نجات جان ماست» 

                              منبع : http://www.bairami.com/News/?id=959

 
 
سر خودتان كلاه «سلامت» بگذارید!

تازه‌ترین گزارش‌ سازمان‌ جهانی‌ بهداشت‌ نشان می‌دهد که موتوسیکلت‌ سواران‌ جوان، درصد بالایی‌ از آمار مجروحان‌ و تلفات‌ سوانح‌ رانندگی‌ را در بسیاری‌ از کشورهای‌ آسیایی‌ تشکیل‌ می‌دهند.

کلاه ایمنی، البته از نوع استاندارد آن، یکی از وسایل و تجهیزات ایمنی مهم و مورد نیاز موتوسیکلت سواران است که در چند سال اخیر استفاده از آن در کشور ما نیز تاکید و پیگیری می‌شود.

در کشور ما 34 درصد تلفات جانی تصادفات کشور را موتورسواران شامل می‌شوند و 59 درصد این افراد در اثر ضربه به سر، جان خود را از دست می‌دهند که اگر در این موارد از کلاه ایمنی استفاده شود، میزان تلفات در این حوزه به 22 درصد از کل تلفات کاهش خواهد یافت. طبق آمار منتشر شده توسط پزشكی قانونی، تعداد موارد مرگ بر اثر تصادف در ایران در سال‌های گذشته سالانه حدود 10درصد رشد داشته است.

همچنین تصادفات رانندگی، نهمین علت مرگ و میر و از كارافتادگی در كشور ماست و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 جایگاه این عامل از نهم به سوم برسد، درحالی‌كه 75 درصد از كشته شدگان تصادف در اثر وارد شدن ضربات به ناحیه سر و گردن فوت شده‌اند. به این ترتیب است كه موتور‌سیکلت خطرناک‌ترین وسیله نقلیه در ایران محسوب می‌شود.

در ایران، بخش عمده‌ای از تصادفات رانندگی مربوط به عدم رعایت قوانین رانندگی توسط موتورسواران است به نحوی که در 60 درصد تصادفات موتورسواران نقش اصلی را دارند.

حمید رضا منفردی، مسئول اجرای استاندارد قطعات خودروی مؤسسه استاندارد در این باره به همشهری می‌گوید: بر اساس استاندارد 875 یكسری الزاماتی هست كه یك كلاه ایمنی استاندارد باید داشته باشد، بنا بر قوانین رانندگی استفاده از كلاه‌های ایمنی برای موتور سیكلت سوارها و دوچرخه سوارها ضروری است. به گفته وی،كلاه ایمنی، هم راننده را از ذرات منتشر شده در هوا محافظت می‌كند و هم سر و صورت را از خطرهای احتمالی مصون می‌دارد.

 به گفته كارشناسان،كلاه ایمنی استاندارد باید دارای شرایط زیر باشد: در برابر برخورد با اشیا مقاوم باشد؛ توانایی جذب ضربات را داشته باشد و آنها را به سر فرد انتقال ندهد؛ ضد آب و كند سوز باشد؛ باید كاملا استاندارد و گارد فك داشته و بند كلاه هم سالم باشد؛ دارای بندها و تسمه‌هایی در داخل كلاه باشند كه فاصله این بندها از جدار داخلی كلاه از یك تا 4/11 اینچ (18/3 تا 54/2 سانتی متر) باشد؛ همچنین كلاه ایمنی باید دارای كاتالوگی باشد كه در آن نام كارخانه سازنده و دسته‌ای (Class)كه كلاه در آن قرار می‌گیرد و استاندارد تأیید‌كننده آن آمده باشد.

 منفردی با اشاره به اینكه دسته‌ای از كلاه‌های ایمنی كه توسط موتور سواران استفاده می‌شوند و به اسم كلاه چینی (خارجی) فروخته می‌شوند، غیرایمن هستند و به‌طور قاچاق وارد شده‌اند، می‌گوید: این كلاه‌ها از كانال آزمایشگاه مؤسسه استاندارد عبور نكرده‌اند و استاندارد آنها مورد تأیید نیست اما به قیمت خیلی ارزان‌تر ارائه می‌شوند و عده‌ای كه ارزان بودن كلاه را به سلامتشان ترجیح می‌دهند، مشتری این كلاه‌ها هستند.

 وی با بیان این‌كه به‌طور كلی 3 تیپ كلاه ایمنی تولید می‌شوند؛ كلاه ایمنی با پوشش كامل، پوشش سه چهارم و پوشش یك دوم، می‌گوید: یك نوع ازكلاه‌ها، كلاهی است كه فقط قسمت سر و صورت را می‌پوشاند و به كلاه هواپیمایی یا كلاه پلیس معروف است و نحوه به سر گذاشتن این كلاه مهم است و استفاده از عینك دودی هم با آن ضروری به‌نظر می‌رسد؛ نوع دیگر كلاه‌های ایمنی به كلاه تكمیل معروف است كه این كلاه‌ها قسمت جلوی صورت و فك را نیز می‌پوشاند.

جنس این كلاه‌ها معمولاً سخت‌تر است و چون جلوی چشم با شیشه گرفته می‌شود، استفاده از عینك‌های غیرطبی ضرورت ندارد. مسئول اجرای استاندارد قطعات خودرو مؤسسه استاندارد این توصیه‌ها را برای استفاده از كلاه‌ها بیان می‌كنند:

١- كلاه باید گوش‌ها را تحت فشار قرار ندهد و سر كاملاً راحت و آزاد باشد. هنگام تصادفات گاه دیده شده است كه كلاه به قدری تنگ بوده كه بیرون كشیدن سر مصدوم از كلاه مشكل است؛ البته گشادی بیش از اندازه هم مورد نظر نیست.

 ۲ - درصورت استفاده از عینك،كلاه ایمنی باید به اندازه عینك جا داشته باشد.

۳ - لبه پشتی كلاه باید كمی بالا باشد، به‌طوریكه وقتی سر را به عقب می‌كشیم با مهره‌های گردن تماس پیدا نكند. در واقع پشت كلاه ایمنی باید به حدی جا داشته باشد كه فرد دیگری بتواند آن را به آسانی و بدون گرداندن ستون فقرات از روی سر مصدوم بردارد.

جامعه ایمن فراموش‌شده

در راستای ایجاد جامعه ایمن، یكی از وظایفی كه به عهده وزارت صنایع محول شده است، فروش همزمان سامانه‌های ایمنی در كنار وسایل مانند: سامانه‌های حفاظتی وسایل برقی یا فروش كلاه ایمنی همراه با موتورسیكلت‌ها یا جعبه كمك‌های اولیه و كپسول آتش‌نشانی در خودروها و حمایت جدی از برنامه‌های مراكز بهداشت كار (ایمنی) در صنایع تحت پوشش است.

سرهنگ سید هادی هاشمی معاون عملیات ترافیك راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در این‌باره می‌گوید: برخی‌ازافراد با سوء‌استفاده از نیاز شهروندان اقدام به تولید وسایل ایمنی غیراستاندارد و ارزان می‌كنند كه توصیه می‌شود برای جلوگیری از هرگونه حوادث از این تولیدات استفاده نشود.

وی با بیان این كه كاسه سركلاه‌های ایمنی بایدیك دست بوده وجوش خوردگی نداشته باشد می‌گوید: كلاه‌ایمنی باید از یك لایه فلزی اصلی، كمكی و یك لایه ابری در داخل برخوردار باشد. وی همچنین تأكید می‌كند: كلاهی كه از میان جوش خورده باشد هنگام حادثه به 2 تكه تقسیم می‌شود كه نمی‌تواند عاملی برای رفع خطر باشد.

 سرهنگ هاشمی، باتأكید بر این كه امكانات ایمنی را باید از فروشندگان معتبر و مركزی لوازم یدكی تهیه كرد، گفت: در سال‌جاری 4كارخانه تولیدكننده كلاه‌ایمنی غیراستاندارد تعطیل و هم‌اكنون پرونده آنها در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.

 ترومای جوانان

 آمارها نشان می‌دهد، 20 تا 30 سالگی شایع‌ترین سن صدمات ناشی از تروما (ضربات) به جمجمه و گردن است. دکتر مجتبی محمدی اردهالی، جراح سر و گردن در این باره به همشهری می‌گوید: بر اساس نتایج پژوهش‌های انجام شده از مجموع بیمارانی که دچار تروما می‌شوند اکثریت 70 درصد مردان و 30 درصد زنان هستند.

 بر اساس تحقیق انجام شده در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیشترین علت تروماهای سر و گردن مربوط به تصادفات با اتومبیل بوده و پس از آن پرتاب از بلندی و نزاع در رتبه‌های دوم وسوم قرار گرفته‌اند. وی افزود: در ایران، تروماها یک سوم از علل مرگ و میر را تشکیل می‌دهند و این قسمت شامل صدمه به نسج نرم شامل صورت، پوست، اعصاب، عروق گردنی و راه‌های هوایی (دهان، بینی و حنجره) و نیز استخوان هاست.

 این متخصص گوش، گلو، بینی و جراح سر و گردن افزود: گاهی یک ضربه کوچک ممکن است، منجر به شکستگی فک شده که این امر باعث انسداد راه هوایی، خفگی و مرگ و میر مصدوم خواهد شد. دکتر محمدی اردهالی، صدمات سر و صورت را در 2 جنبه عملکردی و ظاهری ذكر می‌كند و می‌گوید: مثلاشکستگی بینی که فرد را هم از نظر تنفس و هم در روابط اجتماعی اش دچار مشکل می‌کند و به همین ترتیب موضوع تروماهای سرو صورت كه حایز اهمیت است.

دكتر محمدی اردهالی می‌افزاید: اصولاً صدماتی كه به سر وارد می‌شود ممكن است از یك بریدگی یا خراشیدگی ساده تا یك ضربه شدید كه منجر به شكستگی جمجمه شده است، متغیر باشد یا صدمه وارده منجر به خونریزی شود كه در هر شرایطی می‌تواند علائم مختلفی را ایجاد كند.

 به گفته او، مغز به جهت اینكه یك عضو پیچیده‌ای است می‌تواند به‌دلیل صدماتی كه به سر وارد می‌شود، علائم مختلفی را ایجاد كند. ازجمله استفراغ، حالت تهوع، آب آوردگی، فلج و بی‌حسی، كاهش سطح هوشیاری و نهایتاً می‌تواند منجر به مرگ هم بشود. عدم تعادل در راه رفتن فرد مصدوم نیز علامت مهمی است. همچنین تقلیل تعداد ضربان قلب و تنفس مصدوم یك علامت هشدار دهنده است.

مهم‌ترین علامتی كه می‌توان در چشم بیمار مشاهده كرد، عدم تقارن مردمك‌هاست.

 جان مهم‌تر از پول

 تازه‌ترین گزارش‌ سازمان‌ جهانی‌ بهداشت‌ نشان می‌دهد که موتورسیکلت‌ سواران‌ جوان، درصد بالایی‌ از آمار مجروحان‌ و تلفات‌ سوانح‌ رانندگی‌ را در بسیاری‌ از کشورهای‌ آسیایی‌ تشکیل‌ می‌دهند تا جایی که روزانه‌ یک‌ هزار جوان زیر 25 سال - بیشترجوانان‌ بین‌ سنین‌ 15 تا 19 سال- در حوادث‌ رانندگی‌ جان‌ خود را از دست‌ می‌دهند و عوامل‌ دیگری‌ از جمله‌ سرعت‌ زیاد‌، استفاده‌ نکردن از کلاه‌ ایمنی‌ و انجام‌ حرکات‌ نمایشی‌ و خطرناک‌ حین حرکت‌ بر این‌ آمار می‌افزاید.

 از آنجا که در کشورهای آسیایی استفاده‌ از موتور سیکلت‌ برای‌ حمل‌ونقل‌ مرسوم‌تر است‌، استفاده‌ از کلاه‌ ایمنی‌ استاندارد به‌دلیل‌ هزینه‌ آن‌ سالانه‌ شمار زیادی‌ را به‌ کام‌ مرگ‌ می‌فرستد.

در سال‌های اخیر، با افزایش بی‏رویه موتورسیكلت در كشور، استفاده از آن جهت رفت و آمدهای درون شهری افزایش چشمگیری یافته است و ماهیت غیرایمن این وسیله نقلیه و استفاده روزافزون از آن توسط جوانان با افزایش بروز سوانح ترافیكی مرتبط با موتور سواران نیز همراه بوده است.

به همین دلیل، حمید رضا منفردی، مسئول اجرای استاندارد قطعات خودروی مؤسسه استاندارد با بیان اینكه موتورسواران 5/22 درصد از آمار تصادفات را با میانگین سنی ۱۸ تا ۳۵ سال به خود اختصاص داده اند، تأكید می‌كند: افراد بیش از اینكه به قیمت كالا توجه كنند، باید به ارزش جان و خانواده خود توجه كنند.

ایمنی در حین رانندگی به خصوص راندن موتورسیکلت یکی از ارکان استفاده از این وسیله نقلیه می باشد.همانگونه که می دانیم استفاده ازکلاه ایمنی به عنوان یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین شیوه های ایمن سازی ،یکی از ابتدایی ترین و بهترین راهها جهت تامین و صیانت از حیات انسانها د رعرصه حمل ونقل با این وسیله نقلیه می باشد.

                    منبع :http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=43593   

 

آمار نشان می دهد که :

بیشتر صدمات و تلفات ناشی از تصادف موتورسیکلت به دلیل وارد شدن ضربه به ناحیه سر وگردن بوده که این امر ضرورت بکارگیری قطعی کلاه ایمنی را به صورت یک عادت مطلوب و مهم نشان می دهد به طوری که با سوار شدن بر روی موتورسیکلت ،استفاده ازکلاه ایمنی مانند چرخاندن سویچ جهت روشن کردن موتورسیکلت و حتی قبل از آن بعنوان یک اقدام اصلی از مجموعه اعمال جهت شروع به رانندگی می باشد.

انسان همواره در پی یافتن راهکارهایی برای حفظ سلامتی و آسایش خود می باشد و عادت به انجام اعمال و رعایت مسائل ایمنی می تواند نقش موثری در حفظ امنیت و سلامتی هر فرد داشته باشد.با بکارگیری مداوم اصول ایمنی از جمله استفاده ا زکلاه ایمنی برای تامین سلامتی خودمی توان به سالم ماندن آحاد جامعه نیز کمک نمود.

بیایید خود را موظف به استفاده از کلاه ایمنی نموده وقبل از روشن کردن موتورسیکلت خود،کلاه ایمنی را بر سر گذاشته و با آسودگی خاطر بیشتری سفر را شروع کنیم بدون این که نیاز به هیچ گونه اجبار و جریمه ای وجود داشته باشد.

 

طبق آماری که سازمان پژوهش های شهرداری منتشر کرده، بیشتر موتورسواران شهر به 4 دلیل از کلاه استفاده نمی کنند.ایجاد محدودیت در دید، گران بودن کلاه ایمنی، سنگین و گرم بودن کلاه و ندانستن فواید کلاه ها !

 

 

  این هم نمونه هایی از کلاه کاسکت های جذاب (البته من تا حالا توتهران ندیدم!)

 

     

 

      

 

     

 

 

 

 

 

 

سپرجلو یا گارد

 

بخاطر داشته باشید در صورت تصادف ، اگر موتور شما گارد داشته باشد  تا حدود زیادی از شدت ضربه وارده بر شما (خصوصاپاهایتان)کاسته می شود . همچنین در زمانی که موتور روی زمین لیز می خورد خسارت وارده براجزاء موتورتان به حداقل میرسد .توصیه می شود در صورتی که موتور شما گارد ندارد حتما جهت خرید آن اقدام کنید  .

بسیاری از دوستان موتورسوار بخاطر اینکه در ترافیک بین ماشین ها براحتی حرکت کنند (بعضی ها هم که عشق لایی دارند!)ازگارد استفاده نمی کنند .

 آیا کار شما  بیشتر از جانتان ارزش دارد !

 بیشتر کسانی که با موتورشان زمین خورده اند بعد از تصادف به فکر خرید گارد می افتند!

 

                        


  • آخرین ویرایش:پنجشنبه 7 خرداد 1388
نظرات()   
   
http://viabiovit.com/viagra-sicher-online-bestellen.html
سه شنبه 23 مرداد 1397 07:49 ق.ظ

Really a lot of terrific facts.
where i can buy viagra buy viagra super active cheapest viagra with prescription how to buy viagra without a prescription viagra for men buy viagra online discount getting viagra buying viagra online uk where yo buy viagra buy viagra online cheap uk
Cialis prices
دوشنبه 22 مرداد 1397 11:27 ب.ظ

Great postings. Regards.
cialis lilly tadalafi click now cialis from canada we recommend cialis info buying cialis in colombia cialis 5mg prix order generic cialis online cialis 5 mg scheda tecnica cialis 30 day trial coupon cialis tadalafil no prescription cialis cheap
Cialis pills
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 12:38 ب.ظ

Amazing quite a lot of great data.
buy cialis online cialis official site cialis reviews cialis uk rezeptfrei cialis apotheke generic cialis at the pharmacy 5 mg cialis coupon printable cost of cialis cvs how does cialis work cialis online deutschland
Generic viagra
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 09:50 ق.ظ

With thanks. Excellent information!
buying viagra on line how get viagra viagra no prescription buying viagra online legal order viagra uk order sildenafil buy viagra online cheap uk viagra how to buy buy viagra for men buy viagra pills online
Buy cialis
شنبه 18 فروردین 1397 06:54 ب.ظ

Nicely put. Thanks a lot.
generic cialis pill online viagra vs cialis vs levitra cialis generic tadalafil buy cialis in sconto cialis 5 mg funziona venta de cialis canada cialis 100mg suppliers click here cialis daily uk trusted tabled cialis softabs cialis generic availability
Cialis canada
یکشنبه 5 فروردین 1397 12:28 ق.ظ

You actually reported that fantastically!
generic cialis at the pharmacy recommended site cialis kanada tadalafil 5mg cialis without a doctor's prescription enter site natural cialis brand cialis generic cialis prezzo in linea basso trusted tabled cialis softabs cialis generic tadalafil buy are there generic cialis
imvu hacks
دوشنبه 13 آذر 1396 05:47 ب.ظ
این پایان روز من است، اما قبل از پایان من خواندن این پست عظیم برای بهبود دانش من است.
std testing price
پنجشنبه 18 آبان 1396 12:13 ق.ظ
اینها ایده های فوق العاده ای در مورد وبلاگ نویسی هستند.
شما برخی از عوامل دلپذیر را در اینجا لمس کرده اید. هر چی رو به عقب برگردونی
best psychic readings
جمعه 12 آبان 1396 08:30 ب.ظ
من مطمئن نیستم که چرا این وبلاگ برای من بسیار کند است.
آیا هر کس دیگری دارای این مشکل است یا موضوعی در پایان من است؟

بعدا بررسی خواهم کرد و مشکل را خواهم دید
هنوز وجود دارد.
ask psychic question
چهارشنبه 10 آبان 1396 05:04 ب.ظ
من واقعا آن را دوست دارم زمانی که افراد با هم متحد شوند و افکار به اشتراک بگذارند.
سایت عالی، نگه داشتن آن!
Where are the femur tibia and fibula?
سه شنبه 10 مرداد 1396 04:18 ق.ظ
Undeniably imagine that that you stated.
Your favorite reason seemed to be on the internet the simplest factor to be mindful of.
I say to you, I certainly get annoyed whilst other folks think about issues that they just don't realize about.

You managed to hit the nail upon the highest as well as outlined
out the whole thing without having side effect , other folks
can take a signal. Will likely be again to get more. Thanks
Tayla
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:06 ب.ظ
It's amazing for me to have a web page, which is beneficial in support of my knowledge.

thanks admin
home std test
جمعه 2 تیر 1396 10:48 ب.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که
ظاهر شدن دلنشین در آیا نه حل و فصل بسیار خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر پاراگراف شما
در واقع موفق به من مؤمن متاسفانه تنها برای while.

من هنوز کردم مشکل خود را با جهش در مفروضات و شما ممکن است را خوب به کمک پر کسانی که شکاف.
در این رویداد شما که می توانید انجام من را بدون شک تا پایان مجذوب.
Zandra
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 02:02 ق.ظ
It's going to be ending of mine day, however before ending
I am reading this impressive article to increase my know-how.
Gabriella
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:25 ب.ظ
I am in fact delighted to read this weblog posts which consists of tons of useful facts, thanks for
providing these kinds of statistics.
Fabian
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:05 ب.ظ
I am regular reader, how are you everybody?
This paragraph posted at this web page is truly nice.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 07:29 ب.ظ
Thanks for finally writing about >آشنایی با موتورسیکلت های رایج
وموجود در ایران - ایمنی در موتورسواری <Loved it!
manicure
پنجشنبه 17 فروردین 1396 12:09 ق.ظ
I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and was wondering what all is required to get setup?
I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?

I'm not very web smart so I'm not 100% certain. Any tips or advice would be greatly appreciated.
Cheers
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر